MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Friday, June 12, 2009

Roti Naik Mat Gebu


Seperti biasa jangkitan demi jangkitan....virus roti naik di tiup angin yang beribu-ribu batu heheheh....berbaloi sebab memang sedap, gebu macam Mat Gebu jangan mare hehheheh. Rugi sapa yang tak mencubanya lagi.


Resepi asal drR.Net. Hana cilok dr dapur CMG , kak Suzie cilok dari blog Hana, saya cilok dari rumah Kak Suzie. Terima kasih buat yang terlibat. Ramai juga kawan2 yang dah kena virus roti ni hihihi....lepas ni sapa pulak???


RESEPI ROTI NAIK


Bahan-bahan

400 g tepung roti

100 g tepung Hong Kong - hana/kak suzie ikut mat gune tpg gandum je!

*250 ml air - hana gune susu segar+ air sket*

50 g susu tepung - x letak*

3/4 camca teh bread improver (yg ni resipi asal tak letak)- tak letak

180 g gula perang (brown sugar) - hana letak 110-120g gula halus

*100 g mentega - guna minyak masak

11 g yeast segera

1 camca teh esen vanilla

Beberapa titik pewarna kuning

* = saya ikut hana




Cara-cara
1. Satukan semua bahan2 di atas dalam satu bekas besar, kecuali mentega. Uli hingga menjadi doh, masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal. Bulat2 kan doh dan biar 45 minit atau naik. Kaedah lain: Masukkan semua bahan tadi ke dalam Breadmaker dan pilih setting untuk "doh". Tekan on dan tunggu hingga siap.

2. Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 16 bahagian yang sama besar, bulat2kan doh dan susun dalam tin yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar kan 1 jam atau hingga naik.

3. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 15 - 20 minit. Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Sejukkan sepenuhnya sebelum dihidang.




2 comments:

ain said...

yg pasti gtee akak tak kena virus roti ni.hihihi

psst...gebu seh!!!

FiDa@aMiDa said...

kak ain

hehehhehe