MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Monday, June 8, 2009

Kung Pao Chicken


Hari ini saya mencuba resepi cikwan exceli dah lama nak buat tapi tak terbuat-buat sebab mencari stok gajus...dah ada stok ni barulah boleh try heheheh...tapi saya tak da cili sos bawang putih so tak letaklah...menu tengahari ini...kung pao chicken, sup ayam, papaddom goreng

Resepi Kung Pao Chicken
copy paste dari blog cikwan Taipei - Terima kasih



Perapkan bersama 15minit:-
2 sudubesar sos tiram
1 sudukecil tepong jagung
sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil

Cara:- goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garingkan, ketepikan





Bahan Sos disatukan:-
1/4 cawan air pati ayam (ambil air sup ayam yang masak tadi)
1 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos bawang putih (saya tak letak tak da)
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil tepong jagung


Bahan Tumis:-
1 sudu besar minyak bijan + 1 sudu besar minyak biasa
8 biji cili kering@ 3 sudu besar dry chili flakes (saya buat kurang pedas)
2 biji bawang putih*
Halia muda sebesar ibu jari* dihiris
1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang



Cara:-
1. Tinggalkan 1 sudu besar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan, panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu

2. Masukkan cili kering, tumis hingga cilli sedikit garing

3. Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau

4. Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan. Sedia untuk dihidang.
S0urce: Buku A Taste Of China with a bit modified



2 comments:

paij188 said...

actually xde sos tu xpe fida.. yg i tau xde letak sos tu. nnti try recall balik.. so fida xyah risau x letak.

ain said...

akak pun setuju ngan paij88, x letak 1 bhn...rasanya tak menjejaskan sgt keseluruhan resa mskan.