MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Wednesday, June 3, 2009

Nasi Pilaf, daging masam manis

Nasi Pilaf ini saya cuba ada kelainan dari segi penyediaannya dan nasi tu rasa sedap dengan adanya daun pudina harum jer baunya...Terima kasih my dear old friend noreen..(hari-hari dok selak blog ko je cari resepi) jangan mare.....so untuk lauknya saya tak buat ayam masak merah tapi saya buat Daging masam manis...exceli kalau ikut resepi asal rupanya kemerah-merahan.semalam saya tengah ralit lipat kain sementara tunggu daging tu masak terhangus ler sket hehehehe so jadi hitam rupanya..takpelah next time saya cuba lagi..

RESEPI Nasi Pilaf
copy paste dari blog Noreen UK - Terima Kasih


Bahan-bahan: (saya buat separuh adunan je)

2 kg beras basmati - dicuci bersih & direndam selama 1/2 jam kemudian toskan airnya
375gm mentega
2 batang kulit kayu manis
4 biji bunga lawang
6 biji bunga cengkih
4 helai daun padan - disiat2kan & disimpul
3 biji bawang besar - dicincang halus
kismis & bawang goreng - utk ditaburkan di atas nasi
daun ketumbar & daun pudina - utk ditaburkan di atas nasi
garam
air secukupnya
cara:
1. panaskan periuk non-stick dengan mentega
2. tumiskan kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang dan daun pandan
3. gaul rata
4. setelah itu masukkan bawang besar yang telah dicincang tadi dan gaul lagi sehingga wangi
5· masukkan beras dan gaul dengan menggunakan sudip kayu tapi kacau dengan perlahan2 supaya beras tidak patah
6. goreng sebentar beras tadi supaya ianya sebati dengan bahan2 tumisan.
7. kacau dengan teknik pusingan jam supaya nasi akan menjadi berderai sebiji2 dan tidak melekat diantara satu dengan lain
8. setelah itu bolehlah dimasukkan air separas beras dan agak2lah macam masak nasi biasa
9. jangan lupa taburkan sedikit garam dan biarkan nasi sehingga benar2 masak
10. boleh jugak diubahkan ke dalam rice cooker
11. taburkan kisimis, daun ketumbar, daun pudina dan bawang goreng ke atas nasi dan hidangkan bersama2 lauk seperti ayam masak merah..apa2 lauk pon takpe




RESEPI Daging masam manis
copy paste blog Noreen UK - Terima Kasih

Bahan-bahan: (saya buat separuh adunan)



Bahan A :
1kg daging - cuci bersih dan dipotong ikut style masing2
100gm gula melaka - dihiris (saya tak letak sbb tak da)
50gm asam jawa - diramas dengan semangkuk air dan tapiskan
1 cawan minyak untuk menggoreng
garam secukup rasa

Bahan kisar:
20-25 helai lada kering
3 biji bawang besar
10 biji bawang merah
5 biji bawang putih
1/2 ibu jari kunyit hidup (saya gantikan dengan serbuk kunyit)
2 sudu teh ketumbar biji (saya tak letak)
1 sudu teh jintan kasar



cara:
1. gaul rata rempah kisar dengan semua bahan2 A kecuali minyak.
2. perap selama 15 hingga 30 min
3. panaskan minyak, masukkan daging yang telah diperap berserta rempahnya
4. masak sehingga dagingnya lembut dan kuahnya pekat
note: daging boleh juga direbus terlebih dahulu. selepas itu dihiris dan diperapkan bersama bahan2 kisar




4 comments:

ain said...

nasi ni ala2 ns myk jugak kan cuma ns digoreng dulu ngan bhn tumisan.

p/s...bab2 hangus ni dh biasa sgt le kalu ngan akak.hehe

paij188 said...

nak... sedapnyer.... tp takut badan naik nnti.. huhuhu.. masa makan sedap la.. pas makan mula la rasa guilty. tp nk try jugak..!

FiDa@aMiDa said...

kak ain

aah kak...ala nasi minyak gak cuma nasi goreng dulu baru masuk air :)
itulah hangus ralit buat keje lain

fairus
trylah jgn x try :)

dok rumah itulah keje kita masak masak makan makan

FiDa@aMiDa said...

kak ain

aah kak...ala nasi minyak gak cuma nasi goreng dulu baru masuk air :)
itulah hangus ralit buat keje lain

fairus
trylah jgn x try :)

dok rumah itulah keje kita masak masak makan makan