MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Tuesday, June 30, 2009

Udang Butter Prawn, Dalca Daging, Nasi Beryani




Hari ini saya mencuba resepi Butter Prawn semua kekawan dah ramai yang mencubanya saya pon turut tak ketinggalan..tapi saya punya jaluran tak berapa menjadi hancussss huhuhu takpelah next time cuba lagi....dan saya jugak mencuba resepi Dalca Daging chef Kak Hanieliza kita..dan buat nasi beryani sekali...Nasi Beryani saya guna rempah nasi beryani segera Brand Tesco..so ikut sahaja langkah-langkah di belakang pack..mudah je..dan buat sket Daging Masak Kicap untuk budak-budak ni makan.

Resepi Butter Prawn II
Cilok kat blog Hana Jepun - Terima Kasih


Bahan-bahan
12 ekor udang saiz besar
2 sudu butter
3 biji kuning telur - (saya ikut hanya 2 biji je)
sedikit daun kari
sedikit cili padi - (saya pon tak letak)
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng


Cara-cara
1. Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.*ikut hana goreng ngan butter skali.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.Gaul seketika sebelum diangkat. Bila dah masak,ketepikan.

2. Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.

3. Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dan buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.



RESEPI DALCA DAGING
copy paste blog Chef Kak Hanieliza - Terima Kasih


Bahan-Bahan:
600 gm daging
3 biji ubi kentang [belah4]
5 batang kacang panjang [potong pendek] (saya tak letak tak beli)
1 biji carrot [potong pendek dan kecil]
1 cawan kacang dhal [rebus lembut]
6 biji buah belimbing buluh (saya tak letak)
4 biji cili hijau (saya tak letak)
2 biji mangga muda [potong kecil] (saya tak letak)
2 biji tomato [belah 4]
1 labu bawang besar[belah 4]
2 biji terung bulat [belah 4] (saya tak letak)
4 cawan santan [1/2 biji kelapa]
1 bungkus rempah kari daging ]
1/2 cawan air asam jawa ] bancuh
4 ulas bawang merah ]
2 ulas bawang putih ] tumbuk atau hiriskan
3 cm halia ]
1 sudu besar minyak sapi
3 sudu besar minyak
Garam secukup rasa

Cara:
1. Potong daging nipis dan kecil. Basuh dan toskan.

2. Belah 4 kentang, tomato, bawang besar dan terung.

3. Panaskan minyak sapi & minyak. Tumiskan bahan yg dihiris sehingga wangi.

4. Masukkan rempah kari daging dan biarkan sehingga naik minyak,

5. Masukkan daging dan santan secukup. Renehkan sehingga lembuk/empuk.

6. Masukkan kacang dhal dan semua sayur yang dipotong.

7. Kacau lagi hingga mendidih dan empuk. Masukkan garam.

8. Masukkan belimbing dan cili hijau sebiji-sebiji.

9. Renehkan sehingga naik minyak lagi.

10. Siap untuk hidangan.


2 comments:

pn-iena said...

sedap tu baryani...lauk pauk pun menggoda..ehehehe

Anonymous said...

Banyaknye lauk pauk nasi beriyani nie... kalau makan kat kedai tak larat bayor neh Kak.hehehe