MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Thursday, June 4, 2009

Ayam Masak Kelio

RESEPI Ayam Masak Kelio - my sis

Resepi ini dari my sis dia memang belajar kursus masakan kat UitM dulu...so nanti saya updatekan resepinya ya...memang sedap sesuai untuk di makan bebila masa..boleh makan dengan nasi putih, nasi minyak, nasi tomato, nasi impit pon boleh gak....selalu my sis Kak Gee buat ayam kelio ni makan dengan nasi impit waktu pagi raya..


Mudah dan senang nak buat masukkan minyak tumiskan bahan bahan kisar (cili kering, bawang merah, bawang putih, halia, daun kunyit, serbuk kunyit) tumis sampai naik wangi, masukkan santan + air, masukkan ayam, perasakan garam + gula..kalau kacau sehingga kuah pekat..menyaluti ayam tadi....kalau rasa nak buat jenis berkuah pon boleh..dah siap


Resepi sukatan asal nanti saya paste...tak ingat letak mana saya buat main agak2 je..


RESEPI LENGKAP AYAM KELIO

Bahan-bahannya:-

½ ekor ayam (dipotong 4)

1 sudu kecil serbuk kunyit

1 batang serai

1 helai daun kunyit

1/2 cawan cili boh

1 biji kelapa (diperah dan ambil santannya)

*(saya guna santan kotak cair brand kara 100ml)


Bahan2 di kisar (blend)

3 ulas bawang besar

5 ulas bawang putih

2 inci halia




Cara menyediakannya:-

1. Tumbuk halia, bawang besar dan bawang putih hingga lumat. (blend)
2. Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk tadi sehingga garing dan berbau wangi.
3. Masukkan cili boh dan tumis sehingga cili masak. (campur air sket bagi cili masak)
4. Kemudian masukkan santan kelapa, serbuk kunyit, serai dan daun kunyit dan biarkan mendidih.
5. Masukkan daging ayam dan biarkan hingga masak. Kemudian rasalah garam/gula secukupnya.



6 comments:

U-jin said...

ayam kelio...huh cam sedap jer..sumer menu akak nmpk sedap..hahah..

kak ym cumeen@yahoo.com
kekadang online...

paij188 said...

sedapnyer.. lama x masak ayam kelio nih..

ain said...

ayam kelio la pulak fida. sedap ni kalau mkn ngan ns pilaf.hihi

Syigim said...

sedapnye.. yum yum. nanti ade bazaar buat byk2 dgn nasi tomato ye ;)

blogresipi said...

Nama ayam kelio ni canggih la... makan dengan roti naan pun boleh ni... sedapnye

FiDa@aMiDa said...

ujin
nanti kita chat bile free

fairus
aah sekali tukar selera

kak ain
heheheh nasi pilaf

syiqim
hehehhehe

blogresepi
boleh2 roti nan, roti arab pon boleh hehehe