MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Wednesday, June 24, 2009

Pajeri Telur, Ayam Goreng KFC, Sayur Kobis

Menu 24/6/2009


Dah lama tak masak pajeri...tapi selalu buat pajeri nenas kali ni tukar dengan telur rebus goreng...sebab terliur nengok kat entry dia masakan ni hehehhehe. Ayam goreng KFC dan sayur kobis tu tak yah bagi resepi mesti semua orang tau buat hehehehhe

RESEPI Pajeri Telur
Resepi Asal Kak Noormasri
copy paste dari blog Noreen UK


Bahan-bahan:
7 biji telur - direbus dan digoreng hingga kekuningan
2 sudu besar rempah kari ikan - bancuh dengan sedikit air panas untuk dijadikan pes
2 sudu besar santan
2 tangkai cili hijau/merah - dibelah 2 (saya tak letak)
1cm halia - dihiris
4 kuntum bunga lawang
air asam jawa secukupnya
air - optional
garam dan gula secukup rasa
4-5 sudu besar minyak untuk menumis



Bahan2 kisar:
5-6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih



cara:
1. panaskan minyak

2. tumiskan bahan2 kisar sehingga naik bau

3. masukkan pes rempah kari dan kacau sehingga garing

4. setelah itu masukkan santan, air asam jawa, sedikit air jika perlu, gula dan garam secukup rasa

5. kacau rata

6. apabila mendidih, masukkan bunga lawang dan hirisan halia diikuti dengan telur goreng dan cili hijau/merah

7. biarkan di atas dapur sebentar sebelum diangkat dan dihidangkan
source: noormasri



6 comments:

eiyda said...

ohh..cam gini rupa2nyer nak buat pajeri..ari tu ingat nak buat tapi malas psl tak cari lagi resepi pajeri ni..ok ler next time bole la eiyda buat..tenkiu fida!! ;)

blogresipi said...

Ingat kan buat pajeri pakai banyak santan... kalau santan sikit pun bagus jgk... blh tambah kolestrol kat makanan lain plak.hehehe

ain said...

pajeri telur tu yg tak tahan tu...sedapppp!!!!

FiDa@aMiDa said...

eiyda, ijan, kak ain

cubalah less kolestrol guna santan sket je hehehhe

Suzi said...

akak ni belum pernah masak pejeri...nenas ke telur ke...malu je hihihi

FiDa@aMiDa said...

kak suzie

saya kalau pajeri nenas kureng sketlah tapi kalau letak telur laju aje...pastu bila makan telur rebus ni byk siap ler bila kentut wow harum semerbak hehehhehhee