MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Sunday, July 5, 2009

Cheese Bun




5/7/2009

Hari ini lepas dinner saya cuba buat Cheese Bun...resepi asal tak tabur gula..tapi saya tabur gula sket hehehehehe


RESEPI CHEESE BUN

Bahan-bahan:
300 g tepung high protein
1 tsp bread improver - optional
60 g gula castor
0.5 tsp garam
50 g telur (1 biji kecil)
7 g (2 tsp) yis kering segera
70-75 ml susu segar (sejuk)
70 ml air sejuk
25 g mentega cair

Sapuan:
1 sudu kecil susu segar
Sedikit parutan keju cheddar

Cara membuat:
1. Campurkan tepung, bread improver, yis, garam, dan gula kedlm mangkuk besar. Buat lubang di tengah2nya, tuangkan susu, air dan telur. Gaul tepung tadi sehingga menjadi doh yg lembut
(Bagi yang ada BM campak je bahan-bahan tekan butang untuk uli doh selama 1 jam 20 minit)

2. Masukkan mentega, uli lagi selama 30 minit atau sehingga doh menjadi licin (tidak melekat di jari) dan elastic.

3. Bulatkan doh kemudian letakkan kedlm mangkuk yg telah dilenser dgn sedikit minyak dan tutup dgn cling film. Letak ditempat yg suam selama 1 ½ - 2 jam sehingga doh mengembang 2 kali ganda

4. Bahagikan (timbang) doh kpd 7 bahagian, buat bulat2 Susun dlm loyang 9 inci yg telah digriskan, tutup dgn cling film Peram sekali lagi sehingga doh mengembang 2 kali ganda selama 1 jam atau lebih

5. Panaskan oven pd suhu 170’C

6. Sapu doh dgn susu segar kemudian tabur parutan keju Bakar selama 15-20 min atau sehingga roti masak Setelah masak, sejukkan atas redai besi


6 comments:

ain said...

rajinnyaaa diaaaa....bak sini seketul!

eiyda said...

wah sedapnyer fida!! ish lamanyer nak kena uli..sejam lebih tu..penatnyer nak kena tunggu..kalau takde BM lama lagi la yer kena uli..hiks.

blogresipi said...

Kite uli roti 15 menet pun dah lenguh otot2 kak.. kalau sejam lebey alamat tak siap la roti tue..heheh... (padahal hubby pun yg uli.hehhehe)

FiDa@aMiDa said...

kak ain
jemput makan kak ain hehehe


eiyda, ijan
mmglah lah kalau tak da BM leceh sketlah kena uli manually tapi kira exercise tangan ler heheheh dulu pon fida tak da BM kena uli tgn mmg lengguhlah hehehe

Iryani Noor said...

isk iskkk nampak sedapp roti akak... yani bab nk menguli ni yg malasss...
kalu order from dubai nk smpi m'sia brapa lama ekk kak.. ahakss =p.

FiDa@aMiDa said...

yani

basi nanti kalau sampai msia roti tu hehehe