MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Wednesday, July 15, 2009

Ayam Tandori & Burger





14/7/2009


Menu semalam...pagi breakfast roti burger dan tengahari makan ayam tandori + sayur campur


RESEPI AYAM TANDORI
copy paste dari blog Ros Tokyo - Terima Kasih



Bahan-bahan:

1/2 ekor ayam dipotong 4 (saya guna ayam drumstick)
3 sudu besar yogurt
1 sudu besar serbuk paprika
1 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar madu
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
sedikit pewarna merah (tak guna pun takpe, cuma nak naikkan seri ayam tu nnt)
sedikit kunyit serbuk.
beberapa titik lemon juice



Caranya
1. Gaul semua bahan dan perap lebih kurang 3 jam atau lebih.
2. Kemudian bakar pada suhu 180-200 darjah selama 30 minit hingga 40 minit ataupun sehingga permukaan nye perang. Angkat dah hidangkan.
Selamat mencuba.

5 comments:

ain said...

sedapnya ayam tandoori. bila ler nak belajar buat. yg ada jual byk kat kedai mamak. sensitif pulak kedai mamak2 ni.hehehe

geraugebang said...

Tergolek-golek ayam tu. sedapnya ayam bahagian drumstik.

FiDa@aMiDa said...

kak ain
tak susah mana rupanya buat ayam tandori ni..budak2 pon suka makan nmpk merah mcm pedas tapi tak berapa sgtlah

kak gerau
aah drumstik tu yg sedap hehehe

blogresipi said...

Kak Fida... terliur nye tengok ayam tandoori tue... nampak best sangat... tak payah pakai paste tandoori pun jadik ek... bestlah..

eiyda said...

fida..
wahh ayam tondori home made..tak yah da beli kt kedai..takut kan psl cite kes keracunan mknan beli kt restoren ghusais tempoh ari..buat sendiri jer lauk2 ni dijamin fresh dan sedap! ;)