MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Friday, July 10, 2009

Seri Muka

9/7/2009

Dah lama teringin nak buat kuih seri muka ni tapi asyik bertangguh aje...semalam ada kelapangan buatlah kuih ni...nasib le menjadi..amatur potong tak berapa cantik comot je heheheheh...agaknya tak berapa sejuk dah potong hehehehe anak-anak tak sabar nak makan..lapisan atas tu saya blend je senang je pastu tapis..



RESEPI Kuih Seri Muka

NanaSyam Myresepi - Terima Kasih

Bahan-bahan ( size loyang 22cm / 3'' )

Bahan lapisan bawah:-
500gm beras pulut
400ml santan cair
1 st garam
2 sm minyak


Bahan lapisan atas:- (saya blend semua dan tapis)
120gm tepung gandum
3 sm tepung jagung
140gm gula
3 biji telur
450ml santan pekat
1/2 st garam
300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (saya guna pandan paste)

(bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste)


Cara-cara
Untuk lapisan bawah:-
A) Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
B) Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
C) Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
D) Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
E) Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
F) Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
Untuk lapisan atas:-
1) Pukul gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
2) Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
3) Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendakla ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
4) Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong n cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA!!



5 comments:

ain said...

cantik la tu Fida. seri muka ni bab2 potong tu mmg leceh sikit. akak selalunya guna pisau yg dicelup dlm air pns buat potong.

U-jin said...

k.mida..sedapnye seri muka...teringat mak buat...sendiri nak buat malas..

FiDa@aMiDa said...

kak ain

oh ya ker fida guna pisau kering patutlah melekat2 hehehe terima kasih sharing tips

ujin
hehehe nak kukus2 mmg malas tapi smlm mood rajin sket heheh

blogresipi said...

Seri muka nie best kan Kak Fida... kite tak blh makan lagi pulut2.. tunggu lepas pantang la.hehe

FiDa@aMiDa said...

ijan

aah org pregnant tak leh makan pulut...akak ni pon tak leh mkn byk2 pulut sakit pinggang nanti