MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Saturday, May 14, 2011

Kerabu Kacang Botol

RESEPI KERABU KACANG BOTOL from Mat Gebu


BAHAN-BAHANNYA :-)

150 g kacang botol, cuci, tos dan hiris

2 biji bawang besar, hiris halus

1 cawan kelapa parut putih [saya goreng tanpa minyak jadikan kerisik]

1 biji limau kasturi

Garam dan gula secukup rasa

5 biji bawang merah*

2 ulas bawang putih*

1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*

1/2 inci ubi cekur* [saya x letak]

1/2 inci kunyit hidup* [saya x letak saya ganti serai dihiris]

1/2 inci belacan, dibakar*

1 biji cili merah* [saya hiris]

6 biji cili padi siam*(*ditumbuk lumat)




CARA MEMBUATNYA :-)
1. Satukan bahan tumbuk bersama kelapa parut putih dan gaul rata kemudian masukkan kacang botol dan bawang besar hiris, gaul hingga semua mesra.
2. Tambah garam dan gula secukup rasa. Akhir sekali perahkan jus limau kasturi. Gaul sebati dan hidangkan segera...sedap dimakan bersama nasi hangat, ikan goreng dan sambal belacan.......



No comments: