MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Tuesday, May 17, 2011

Char Siew Pau

rupa char siew pau yang tak berapa mekar hehehehe bolehlah nak makan :)







RESEPI CHAR SIEW PAU - thanks Lim for sharing

copy paste dari blog kak milah



Bahan-bahan doh :
500g tepung gandum (bleached and pre-sifted)
2 sudu besar gula halus
2 sudu besar vegetable shortening
1 sudu besar yis kering
1 1/2 cawan air suam




Cara-cara membuat :
Gula di campur dengan 1 cawan air suam dan kacau sehingga rata. Kemudian masukkan yis dan kacau. Biarkan sebentar sehingga yis tadi mengembang (berbuih). Dalam masa yang sama kita campurkan tepung dengan vegetable shortening dan gaul sehingga rata. Sekiranya yis tadi sudah berbuih, bolehlah tuangkan sedikit demi sedikit kedalam tepung tadi dan uli sehingga sebati. Tuangkan baki air yang 1/2 cawan lagi ke dalam adunan dan uli lagi selam 30 minit. Pastikan adunan tadi lembut dan licin. Sekiranya masih belum lembut, boleh lah tambah air suam sedikit demi sedikit atau hanya basahkan tapak tangan sahaja sambil menguli. Pastikan adunan tidak melekat pada jari atau besen plastik tadi.
Apabila adunan sudah cukup lembut dan licin, biarkan selama satu jam atau sehingga adunan memgembang 2 kali ganda dari saiz asal. Tutup adunan dengan tuala panas dan tutup permukaan besen itu dengan pinggan supaya adunan mengembang dengan sekata. Untuk mendapatkan hasil yang lebih baik boleh simpan besen tadi didalam Microwave Oven (bukan untuk dipanaskan hanya untuk menyimpan sahaja).




Bahan-bahan inti :
4 ketul dada ayam
2 sudu besar char siew sauce
1/2 sudu oyster sauce
1 sudu besar kicap cair
garam secukupnya
sedikit lada sulah
1 sudu besar tepung jagung
1 ulas bawang besar (kuning)
2 batang lobak putih
3 sudu besar minyak masa untuk menumis



Cara-cara membuat inti :
1. Dada ayam dipotong dadu kecil-kecil atau dicincang tetapi jangan sampai hancur
2. Lobak putih dihiris nipis dan dipotong seperti batang mancis. Kalau nak parut pun boleh
juga
3. Bawang besar juga dipotong dadu.
4. Selain dari lobak putih kita juga boleh gunakan karot atau sengkuang.
Ayam tadi diperap dengan char siu sauce, oyster sause, kicap cair. Kemudian gaulkan lobak putih bersama ayam tadi. Panaskan minyak didalam kuali dan tumiskan bawang. Bila bawang sudah layu atau naik bau harumnya baru tuangkan campuran ayam dengan lobak tadi. Tumis pada api yang kuat. Apabila ayam tadi sudah masak bolehlah tambahkan lada sulah dan garam jika perlu. Bancuhkan tepung jagung dengan sedikit air dan tuangkan kedalam kuali. Biarkan sebentar sehingga inti kelihatan pekat. Kemudian sejukkan.
Sekiranya doh tadi sudah cukup kembang bolehlah kita tumbuk-tumbukan untuk membuang angin didalamnya. Kemudian timbang 30g doh untuk membuat pau. Leperkan doh dengan tangan sehingga lebar tapak tangan. Letakkan sesudu inti ayam dan cantumkan bahagian tepi doh tadi dengan cara menariknya keatas menggunakan dua jari. Biarkan bahagian yang dicantum tersebut menjadi bahagian atas kuih pau . Ulang proses yang sama hingga selesai...dan kukus selama 15 minit pada api yang kuat( 75%).
Semasa mengukus, boleh letakkan kain towel pada penutup kukus supaya wapnya tidak jatuh pada pau nanti.




No comments: