MY GUEST BOOK

Followers

My Blog Awards 2008/2009

Sunday, April 4, 2010

Mee Hailam Kak Hanieliza



Di petik dalam buku senangnya memasak Mi, Mihun, Kuetiau oleh Chef Hanieliza

RESEPI MI HAILAM by Kak Hanieliza
Bahan-Bahan

800gm mi kuning
100gm isi ayam (dihiris nipis) saya tak letak stok abis
100gm sotong (dihiris nipis)
100gm bebola ikan - saya tak letak tak da stok
100gm udang
250gm sawi hijau (dipotong kecil) saya tak letak stok sayur sawi abis
100gm kubis (dihiris) saya tak letak stok sayur kubis pon dah abis
2 biji telur ayam
1 biji cili merah (dimayang)
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar kicap pekat
3 sudu besar sos tomato
3 sudu besar minyak masak
1 cawan air
4 ulas bawang putih (diketuk)
Garam secukup rasa


Cara membuat

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih hingga wangi
2. Masukkan ayam dan air. Biarkan hingga lembut
3. Apabila ayam lembut, masukkan bebola ikan, sotong, udang. Kemudian kacau rata
4. Masukkan kicap sos tomato, lada hitam dan mi kuning. Kacau rata sekali lagi
5. Masukkan bahan sayur lain dan telur. Biarkan telur keras dan kacau perlahan-lahan
6. Angkat dan masukkan dalam pinggan, kemudian taburkan daun sup dan daun bawang

5 comments:

ima said...

salam fida...memang senang pun nak buatnya...nampak pun cam sedap je tu...ada lagi tak...hehe

FiDa@aMiDa said...

salam kak ima...ada2 lagi jemput2 makan :)

paij188 said...

sakan! penat2 pun layan lagi ey! :)

FiDa@aMiDa said...

fairus aah kesel2 pon terpaksa layan gak asben nak makan hehehe

ZaiY said...

salam fida...
akak sklga mmg suka sgt mkn mee yg berkuah2 ni, xmkn nasipun xpe klu dpt ni..slrupppp!!!
re: kcg botor tu kbetulan je ada kt supermarket kt umh akk (almaya).dah nk dkt 3 thn duk cni baru sekali tu jumpa..hehe.. tp klu fida rasa nk mkn, cuba fida pi tgk kat sunflower sepermarket, karama. rasa2nya kt situ ada mcm2 termasukla petai. tnya fairus, dia tau tmpt tu.